Thursday 24 March 2011

HHH - hajar, höst och hockey!

Det är Onsdag eftermiddag, ett Body Combat pass senare sitter jag här och photoshoppar på en uppgift i vanlig ordning, men jag tänkte att jag skulle ta en liten paus och skriva några rader här. Igår var jag på den berömda introduktionen på gymmet, jag gick därifrån utan någon ny information alls, allt hon berättade visste jag redan. Men om man dock är en riktig nybörjare som aldrig satt sin fot i ett gym förut så tror jag inte att man skulle känna sig mycket smartare efter den introduktionen, för så grundligt gick de inte igenom saker och ting. Jaja, nu kan jag iaf vara i gymmet lagligt, så vida jag inte glömmer handduken!! (Men självklart finns det handdukar att hyra i receptionen för 40:- om man skulle råka glömma).

Jag känner att jag nästan är tvungen att nämna något om Luleå Hockey, det verkar som att det är ett av de största samtalsämnena i Luleå- / Piteå-trakterna nu för tiden. Men med all rätt också, vilket grymt jobb de gör! Hittills har jag inte haft koll på när de haft sina matcher, men det gör ingenting, jag har ju mina Facebook-vänner som stadigt uppdaterar så fort det är en match på G. Vid varje mål ser man ca. femtio statusuppdateringar som lyder "JAAAAAAAAAAAAA!!!!" eller "LUUULEÅÅÅÅÅ!!!!", så inte behöver man missa mycket. Sen finns det ju vissa som förnedrar motståndarna på sitt eget sätt, "HÅLL ER TILL ATT GÖRA OST FLATBOTTNINGAR", ingen nämnd ingen glömd, det var iaf kul ;) 



  
Se upp Skellefteå, här kommer Cam Ap-bott, och han är vass på skrillerna!!     





(Om någon Luleå-huligan tar illa upp och tycker att jag förnedrar Cam Abbott så kan ni vara lugna, detta är humor och inget annat. Om ni sedan inte förstår humorn, så kan jag bara beklaga. Jag vet i alla fall en som kommer tycka att det är roligt...)

Hajarna i New South Wales (staten där Sydney ligger) verkar vara på hugget (hehe). På en vecka har det skett två attacker på surfare, offren är en 48 årig man och en 24 årig tjej. Båda klarade sig med relativt lindriga skador tack vare sina respektive surfbrädor som fick agera skyddsutrustning, hemska tider. De kan gärna komma till Tasmanien istället för här är det nog inte många som badar i havet nu när det officiellt är höst. 

På tal om årstider, Australien har ett väldigt roligt sätt att bedöma när det är sommar, vår, höst och vinter, varje årstid börjar och slutar nämligen på exakta datum. Vi har höst här nu, och det vet man inte genom att kolla på vädret utan för att hösten började den 1:a Mars. Inte förrän om tre månader blir det vinter, rättare sagt den 1:a Juni. Vintern sträcker sig tre månader fram till den 1:a September då det blir vår. Våren sträcker sig sedan tre månader fram till 1a December då det blir sommar, och sommaren sträcker sig också tre månader fram till där vi var nyss, 1a Mars och höst. Med dessa i vissa fall extrema väderförhållanden vill aussisarna kunna hålla koll på saker och ting genom att kunna kolla mellan dessa datum och säga att t.ex. "Detta var den varmaste sommaren på femtio år". Man vet då att alla somrar är lika långa och man kan med all säkerhet göra sådana exakta mätningar. Jag tycker att vårat sätt att bedöma årstider är mycket bättre, man går ut och känner efter och säger, "Nu det är höst i luften, och då är det höst!", varför krångla till saker och ting? :P

Uppe i norr ligger Tasmaniens näst största stad efter Hobart, Launceston. De har i dagarna haft hemska översvämningar, okej inte tsunami-hemska, men hemska nog i liten skala. Under 24 timmar fick de över 20cm regn, vägarna är regntäckta så bilar kör med vatten upp över halva däcken. Regnet har nu nått Hobart, men det duggar mest än så länge så ingen översvämning här inte!


Man gör vad man kan för att stoppa vattnet från att komma in.

Utan att ha planerat det så handlade de flesta ämnen om något som börjar på H, så det kan gå. Och nu fick jag till ett litet rim också, sammanträffandenas dag idag tror jag! Nu ska jag återgå till arbetet, ha en trevlig lill-lördag där hemma! Och just ja, KOMMENTERA MERA! :)

/Erika

4 comments:

  1. Hahahaha Jag gillade ju då både Abbott skämtet och tyckte även det var rätt underhållande att läsa om hur man tänker runt årstider där under =P Är det samma visa i hela australien (förstår att det kanske kan vara justeringar runt datum) men är det generella att det är 3 månader/årstid?

    Kan ju inte annat än hålla med dig om att det verkar enklare att gå utanför dörrn´ och känna efter!

    Kan ju hoppas att hajarna inte behöver vara så på hugget och i stället kan hålla sig till det dom faktiskt äter! Enligt vad jag har hört är hajar rätt nyfikna och det är därför människor blir bitna och inte för att dom förväxlar oss med mat! Dom vill helst enkelt känna efter vad det är och eftersom dom inte har några händer blir det tänderna och ja, vi vet ju alla hur det kan gå då =P

    Hur som helst! Hoppas du har det bra där nere och att du slipper alla otäcka kryp och vattendjur =)

    Kram kram

    ReplyDelete
  2. Följetongen med handduken är underhållning på hög nivå! Med tanke på vad som händer runtom i världen så är det verkligen en KATASTROF att du glömde handduken. ;)

    Laddad för F1 i helgen? På kvällen? *hehe*

    KRAM från Lisa

    ReplyDelete
  3. Tack för samtalet via skype, bara EN timme den här gången.../mamma Eva

    ReplyDelete
  4. Ja det är ganska intressant att se hur saker och ting är olika här än vad man är van. Årstiderna är samma runt om i hela landet, dvs. de har samma datum vart än i landet man befinner sig. Sedan varierar ju vädret inom årstiderna ganska rejält beroende på vart man är. T.ex. här i söder på Tasmanien har vi nu ca. +20 och det är höst, medans högst uppe i norr i Darwin har de upp emot +35 och det är deras höst. Du kan ju tänka dig hur varmt det är under sommaren där uppe om +35 är höst...!

    Det stämmer bra om hajarna, människor hör inte till deras vanliga föda så de är inte ute efter att äta upp oss. Men som du sa, de är mycket nyfikna och vill se vad saker och ting är, och saknaden av armarna tvingar dem att använda munnen för att ta reda på om det är ätbart, därför hugger de oftast bara en gång, och inser sedan att det inte var nägot gott och lämnar det ifred. Bara synd att deras tänder ska vara så vassa :P

    Hoppas allt går bra där hemma med lill-tjejen :)
    Kram


    Lisa: Jo handduken blev ju en oväntad följetång, men en ganska rolig sådan! Jag håller med, nästa gång ska jag säga, tänk på Japan, de måste börja om från noll och bygga upp staden igen, och här klagar ni för att jag glömt handduken... reality-check please!! :)

    KRAM!


    Mamma: Ja det blev bara EN timme och det kändes som att det var lite för kort, vi fick inte sagt allt vi hade velat! Vi får nog ta en till dejt snart igen :)

    ReplyDelete